Verander je denken, verander je leven

 

Een hoofMedheelald vol negativiteit
Bijna elk mens heeft wel negatieve oordelen over zichzelf. Die zijn ontstaan door ervaringen met opvoeders, thuis of elders.

Als je ondermijnd werd of wordt; getreiterd, gekwetst, geïsoleerd, beschaamd, vernederd, ge-‘gaslight’, etc, dan kun je het heel druk krijgen met zaken die je geen goed doen. Jouw hoofd kan vol komen te zitten met negatieve gedachten en verwachtingen, over jezelf, over jouw leven, over hét leven, over personen, over ‘de’ mens. Vaak is het moeilijk om te stoppen met je boos, verdrietig, moedeloos of eenzaam te voelen.

Psychisch trauma en triggers, kettingreactie in jouw brein.
Ook kun je psychisch trauma hebben opgelopen, omdat ervaringen die je hebt gehad te overweldigend waren om effectief te verwerken. Wanneer je getraumatiseerd bent , kun je voortdurend ‘getriggerd’ worden door gebeurtenissen, waardoor je de nare emoties die bij een traumatische ervaring hoorden opnieuw gaat beleven. Een trigger is iets wat bij jou een emotionele reactie oproept zonder dat je je (altijd) bewust bent van die trigger. Ook ben je je er vaak niet bewust van dat de emoties die je voelt niet per se met het heden te maken hebben. Zo kan van alles prima in orde zijn in je leven, en kun je je toch erg ongelukkig of gedeprimeerd voelen omdat je al te sterk reageert op minder prettige zaken. Zo’n trigger kan van alles zijn: een geur, een geluid, een sfeer, een persoon, een opmerking, een gebeurtenis. Een volgende keer zullen we met een blog uitgebreider ingaan op psychisch trauma en hoe je geholpen kunt worden om er niet door geleefd te worden.

Verleg je aandacht van objecten van zorg, verdriet en woede, naar je ware zelf, mediteer!
Een effectieve methode om hardnekkige gedachtepatronen en bijbehorende emoties te doorbreken, en er uiteindelijk van af te komen, is meditatie. Mediteren betekent dat je je aandacht van de buitenwereld, je lichaam en het verstrijken van tijd afhaalt. Mediteren verlegt je aandacht van de externe wereld naar de gedachten, verlangens en inspiratie áchter de drukte in jouw hoofd, drukte die wordt aangewakkerd door de invloeden van buiten. Met meditatie kom je in een staat van ontspanning en ga je voelen wat je voelt. Je gaat voelen wat bij jou hoort en wat niet. Je voelt wie je bent, wat je -werkelijk- wilt.

Beïnvloed jouw brein met meditatie, verander jouw persoonlijke realiteit.
Met meditatie kun je de stilte in jezelf zoeken. Je kunt meditatie ook actief gebruiken om jouw manier van denken -en reageren- te veranderen. Eén van die methodes wordt door Joe Dispenza in zijn lezenswaardige boek ‘Breaking the habit of being yourself’ / ‘Overstijg jezelf’ beschreven. Om misverstanden te voorkomen, het boek gaat niet over ‘positief denken’. Als je geen aandacht besteedt aan onderliggende emoties van jouw gedachten, dan zal positief denken niet effectief zijn, de negatieve gedachten en gevoelens blijven op onbewust niveau aan de touwtjes trekken, zo is ongeveer de theorie. Wat je volgens Dispenza zou moeten doen is meditatie actief gebruiken om automatische, ongewenste, emotionele reacties te verminderen en uiteindelijk te vervangen door gewenste emoties. Daardoor verandert hoe jij je voelt en hoe jij je gedraagt. Uiteindelijk verandert jouw persoonlijkheid. En als je persoonlijkheid verandert, dan verandert jouw ‘persoonlijke realiteit’. Wanneer je jouw persoonlijke realiteit hebt veranderd, actief positief hebt beïnvloed, verandert jouw leven.

Breken met de verslaving aan wie je geworden bent.
Sceptici vallen erover dat Dispenza theorieën aanhangt over de wet van aantrekkingskracht, over het quantumveld, een hogere intelligentie, synchroniteit, etc. Hoe dan ook, zijn benadering wérkt. Je kunt je brein, voor een deel tenminste, herprogrammeren. Door bij jezelf te rade te gaan welke emoties jou ondermijnen. Welke denkbeelden over jezelf en de wereld jou belemmeren. Welke oordelen over jezelf,  jouw bestaan en het leven in jouw hoofd zijn gestopt, en waar je brein al jaren geleden mee aan de slag is gegaan. Je gemakzuchtige, want zo efficiënt mogelijk opererende brein is ahw verslaafd geraakt aan de automatische reacties op prikkels uit de omgeving, stelt Dispenza. Zo kun je ‘verslaafd’ raken aan boos zijn, of teleurgesteld, of verongelijkt, of wat dan ook.

In vier weken opbouwen naar een uur mediteren.
Met de meditatiemethode van Joe Dispenza zul je merken dat je snel vooruitgang boekt. Je gaat bewuster naar jouw eigen reacties kijken, je wordt opmerkzaam in wat er in je gedachten gebeurt en je corrigeert de ongewenste kettingreacties in je brein steeds eerder en vanzelfsprekender. Op de site van Joe Dispenza kun je tegen een kleine betaling door hem begeleide meditaties downloaden die bij zijn boek horen. Ze zijn Engelstalig, maar niet ingewikkeld. Ook bij bol.com kun je een cd kopen met het meditatieprogramma waarvan in het boek de achtergronden worden uitgelegd.

Mediteren is leuk en fijn, niet moeilijk of saai!
Mediteren is minder moeilijk dan het in het begin lijkt. Oefening baart al snel kunst. Je moet het gewoon doen, regelmatig ook, en dan zul je zien dat het je steeds gemakkelijker afgaat om te ontspannen en je hoofd rustig te krijgen. Geef jezelf niet de opdracht om aan niets te denken, dat werkt averechts. Sta daarentegen alles wat in je opkomt toe, observeer het, zeg tegen jezelf ‘o, een gedachte’, ‘o, een beeld’ , ‘o, een emotie’. De drukte in jouw hoofd zal afnemen!
Er zijn veel manieren om te mediteren. Op youtube vind je een ruime selectie meditatiemuziek, of begeleide meditaties. Er zijn meer mensen die benaderingen hebben gevonden die goed werken. In mijn volgende blog, ‘Verander je denken, verander je leven deel 2’, daarover meer.

Veel plezier met herstellen!

copyright © Flourishh 2014

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *